Oivalla olennainen. Nuo sanat ovat puhutelleet minua viime päivinä. Ajatteluprosessi lähti Coaching Finland 2011 -tilaisuudesta 19.8, jossa lähes sata suomalaista ammatticoachia kokoontui pohtimaan olennaisuuden ydintä. Suomen Coaching-yhdistyksen lipun alla järjestetty tilaisuus oli täynnä intohimoisia keskusteluja, vaikuttavia kohtaamisia, uusia oivalluksia ja ennen kaikkea keskittymistä olennaiseen.

Vapaaehtoisvoimin järjestetyn tilaisuuden päävastuullisena vetäjänä, vuodesta 2008 alkaen, minulla on ollut etuoikeus olla näkemässä läheltä, mitä parhaimmillaan yhteistyöstä voi syntyä. Onnistumisen edellytyksenä ovat:

  1. Näe toinen!
    Emerituspiispa John Vikström oli konferenssin pääpuhujana. Hän valotti kauniisti alustuksessaan ihmisyyden ydintä. Mieleen jäi elämään, miten tärkeää on saada tulla nähdyksi, omana itsenään. Mitä enemmän esimiehet organisaatiossa, vanhemmat perheissä tai työryhmät yhdistyksissä tai järjestöissä panostavat rinnalla kulkijan näkemiseen, ollaan olennaisuuden lähteellä.
  2. ANY CHARACTER HERE
  3. Älä pönötä!
    Kun yhteiselle oivallusmatkalle luodaan olosuhteet, jossa ei tarvitse tehosuorittaa, näyttää toisille ylivertaisuutta tai pyrkiä olemaan enemmän kuin todellisuudessa on, alkaa tapahtua ihmeitä. Syntyy oivalluksia, yhteisen keskustelun tuloksena. Oivallukset tapahtuvat pönöttämättä, ihan tavallisena, rentona ja tavallisena tallaajana. Mitä enemmän tuota tavallista ihmisyyttä on näkyvissä, sitä enemmän kukin uskaltaa olla oma itsensä.
  4. ANY CHARACTER HERE
  5. Kiitä ja kannusta
    Arjen vuorovaikutustilanteissa toisten kiittäminen ja kannustaminen jää usein tekemättä. Huomio on toisissa asioissa, aina muka tärkeimmissä. Jos kiitos ja kannustus eivät ole aktiivisesti mielessä, mielen täytettä kyllä piisaa muualta. Se, mihin mieli keskittyy, se vahvistuu. Jos tuon jo hyvin yleisesti tunnetun viestin mukaan alkaisi myös elää, miltähän maailma silloin näyttäisi?
  6. ANY CHARACTER HERE

Yhteistyön ydin ja olennainen on aina läsnä, niin arjessa kuin vapaa-ajallakin. Onnistunut konferenssin rakentaminen, esimies-alaiskeskustelu, coaching-sessio tai maanantaiaamun palaveri – tai mikä tahansa arjen vuorovaikutustilanne. Edellä mainitut kolme oivallusta ohjaavat: Näe toinen sellaisena kuin hän on. Älä pönötä, ole rento. Keskity näkemään hänessä olevat vahvuudet ja onnistumiset – sanomalla ne myös ääneen.