Tove Heinonen

Tove Heinonen, biträdande rektor på Vårberga skola

Dagens skola är en utmanande miljö. Det är många människor och många perspektiv som ska fungera ihop, bland annat lärare, elever, föräldrar, närsamhälle och utbildningspolitiska mål. Skolan är också en viktig vardagsmiljö där lärare och elever behöver kunna trivas och känna sig trygga.

Tove Heinonen är biträdande rektor på Vårberga skola i Borgå och vet något om vilken balansakt det är att få allting att fungera. Men hon vet också att man inte alltid behöver försöka klara av det hela på egen hand. Vårberga skola vände sig till BoMentis när de i en turbulent tid behövde få tillbaka fokus på den primära uppgiften och hitta ny motivation.

Våra lärare var trötta, vi hade stor personalomsättning och även en mobbningssituation som sög musten ur lärarkollegiet och skapade många spänningar. Det var svårt att veta hur man skulle stöda sina kolleger och det blev tufft att hålla motivationen uppe och fokus på den egentliga uppgiften.

Tove fick tips från en annan skola där man anlitat BoMentis och varit nöjda med resultatet. Tillsammans med BoMentis coach inledde hela personalen en process för att skapa klarhet och hitta lämpliga steg vidare.

Coach var superduktig, framför allt väldigt lyhörd för våra verkliga behov. Hon hade byggt upp ett program för oss men kunde också läsa situationen och vara flexibel. Det fanns många saker under ytan som hon såg och tog tag i, så att vi gjorde just det som behövdes för att vi skulle komma vidare.

Under några månaders tid träffades man fyra dagar och däremellan gjordes övningsuppgifter. Det blev många uppbyggande diskussioner under de gemensamma dagarna.

Man var glad och lättad efteråt, berättar Tove. Det var skönt att ha fått ta tag i saker. Processen med BoMentis styrde in oss mot vår egentliga uppgift. Nu har vi en målsättning dit vi alla är på väg och vi gör det tillsammans.

Visserligen har det skett en del personalförändringar efteråt, men de förändringar som gjorts i tänkesättet och de dagliga rutinerna har också kunnat förmedlas till den nya personalen. Tove upplever att de fick en ny trygghet och blev väl sammansvetsade.

Vi samlas på kafferasterna, pratar och finns där för varandra och vi har lagt upp våra styrkor på väggen, så att vi blir påminda om dem. Vi pratar mera med varandra och gör överenskommelser.

Tove rekommenderar en liknande process också för andra. Målmedvetet arbete ger ny motivation.

Det borde finnas mera av detta i våra skolor. Man blir så blind för sitt eget görande. En person utifrån för in nya perspektiv. Om vi mår bra i lärarrummet orkar vi göra ett bra jobb och då mår också eleverna bättre, konstaterar hon.

Case: Vårberga skola
Vårberga skola i Borgå har 5 basgrupper och drygt 60 elever. På skolan arbetar 6 lärare, 3 skolgångsbiträden och en speciallärare. Skolan satsar på öppenhet för förändring. Det är mycket nytt på gång inom skolvärlden och Vårberga vill vara med och förnyas, så att alla elever får lära sig på sitt sätt.