StressinhallintaaKävelin ympäri luentosalia ja opetin yksinkertaista stressinhallintaa. Nostin vesilasin ylös, jolloin yleisö odotti. Odotti, että kysyisin: ”Onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täysi” -kysymyksen.

Sen sijaan hymyilin ja kysyin: ”Miten painava tämä lasi on?”

Lasin absoluuttinen paino ei ole tärkeää. Mutta lasin paino vaihtelee 200-500g välillä, kun siinä on vettä.

Merkittävämpää on se, miten kauan lasia kannattelee. Jos pidän sitä minuutin ylhäällä pääni päällä, niin se ei ole ongelma. Jos pidän sitä 20 minuuttia, käteen alkaa jo tulla kipua. Jos jatkan lasin pitämistä monta tuntia, käsi puutuu ja jopa lamaantuu. Jokaisessa esimerkissä vesilasin paino ei muutu, mutta mitä pidempään sitä pidän, sen painavammaksi se tulee.

Stressi ja muut murheet elämässä ovat kuin tuo vesilasi. Hetken viivähtäminen niiden äärellä ei tunnu missään. Kun ajattelet niitä pidempään, ne alkavat tuntua. Mikäli ajattelet niitä koko päivän, jatkuvasti, alat lamaantua ja pahimmillaan et saa tehtyä mitään.

Muista laskea lasi aina välillä pöydälle.

Jos jatkan stressaavien asioiden pitämistä mielessä koko päivän, mieli väsyy ja jopa lamaantuu. Näin tapahtuu, jos emme saa vietettyä riittävästi lepohetkiä tai käsiteltyä asioita, jotka meitä rasittavat. Lisäksi ne itselle tärkeät asiat, jotka pysyvät vakiona, eivätkä muutu, rasittavat mieltä aivan valtavasti. Päivästä toiseen asioiden vatvominen tulee kenelle tahansa raskaaksi.

Jokaisella meistä on oma vesilasimme, jota kannattelemme aivan liian pitkään yksin. Kun tiimissä uskalletaan nostaa stressiä tuottavia asioita esille ilman toisten syyttelyä, mahdollisuus ”lasien” laskemiselle tapahtuu.

Yhteinen stressi – yhteinen vesilasi

Otetaan vastuuta yhteisistä tekemisistä. Se alkaa sillä, että kiinnostut myös siitä, mitkä asiat tuottavat kollegoillesi taakkaa tai tuovat energiaa. Ei yritetä kannatella taakkoja liiaksi yksin tai sysätä niitä toisten harteille. Yhteisten vesilasien kantaminen on sitä paitsi huomattavasti mukavampaa :).

Share Button