Heli, oppilastyö

Heli, oppilastyö

Kukapa toivoisi lapsensa sairastavan tai sairastuvan vakavasti? Tämä arki kohtaa kuitenkin tuhansia perheitä vuosittain. Autokolarista tullut vamma, leukemia, epilepsia, asperger, anoreksia, masennus, psykoosi tai munuaissairaus ei ole tervetullut vieras. Se aiheuttaa perheessä pelkoa surua ja muutoksia, joita kukaan ei ole kutsunut kylään.

Kun muutokset tulevat meitä vastaan, turvallisuudentunne järkkyy. Työttömyys, lama, fuusiot, finanssikriisi, kahden asunnon loukku, avioero tai perheenjäsenen sairaus kuljettavat meitä nopeasti mukavuusalueelta paniikkialueelle. Yhteiskunnan- ja lähiyhteisön konkreettinen apu, arjen huolenpito ja myötätunto ovat avainasemassa.

Peruskouluikäisen sairastuessa lapsi ja vanhemmat huolestuvat koulunkäynnin keskeytymisestä. Vuonna 1985 säädettiin laki sairaalaopetuksesta: sairaalan sijaintikunnan on järjestettävä opetusta peruskoululaisille, jotka ovat sairaalahoidossa. Lääketieteen kehittyessä avohoidollisempaan suuntaan todettiin, että sairaalaopetuksen tarpeessa on myös monet potilaat, joiden hoito tapahtuu poliklinikoilla ja kotona. Näin viimein saatiin joulukuussa 2013 lainmuutos, jossa oikeus sairaalaopetukseen laajeni myös avohoidon piirissä oleviin oppilaisiin.

Suomessa on 24 sairaalakoulua. Sophie Mannerheimin koulu sijaitsee Helsingissä. Tämä koulu fuusioitui 1.8.2011 Auroran, Lastenlinnan ja Haartmanin sairaalakoulusta (www.soph.edu.hel.fi). Koululla on kuusi toimipistettä, päivittäin 170 oppilasta ja vuosittain oppilasmäärä on yli tuhat. Työskentelin Auroran koulussa ja Sophie Mannerheimin koulussa 30 vuotta erityisopettajana ja rehtorina. Näin laman vaikutukset, fuusiot, byrokratian esteet, henkilökunnan ponnistelut sekä lasten ja perheiden ahdistuksen. Huomasin myös, että oppilaat, huoltajat ja sairaalaopetusväki tarvitsevat yhteisöllistä huolenpitoa, vahvoja tukirakenteita sekä tunnetta, että joku kantaa ja välittää.

Sairaalakoulu tarjoaa sairaalalle oppilaalle arjen struktuuria ja normaaliutta. Sairaus unohtuu hetkeksi, kun koulupäivän aikataulut ja tehtävät vievät ajatukset pois tippapulloista, lääkkeistä ja hoitotoimenpiteistä. Rutiinit, oppilastovereiden vertaistuki sekä sairaalaopettajan ”coachaus” ovat hyvä lääke kaaokseen.

Sophie Mannerheimin koulun tukiyhdistys perustettiin 23.1.2013. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää ja tukea taloudellisesti valtakunnallista sairaalaopetuksen kehittämis- ja tutkimustoimintaa sekä sairaudesta aiheutuvan syrjäytymisen ennaltaehkäisyä. Lisäksi yhdistys edistää erityisesti Sophie Mannerheimin koulun henkilöstön ammattitaidon ja työhyvinvoinnin sekä yhteisöllisyyden kehittämistä, edistää ja tukee taloudellisesti koulun taito- ja taideaineiden opetusta sekä oppilaiden opintokäyntejä (www.prosophie.fi).

Pienillä yhteisöllisillä teoilla voimme laajentaa ymmärrystämme oman navan ulkopuolelle ja maailmasta tulee taas pikkuisen parempi paikka. Kiitos Bomentiksen väki tuestanne.

Sirpa Lautjärvi
sihteeri
Sophie Mannerheimin koulun tuki ry.

Share Button