KEHA-keskuksen kehittämisjohtaja Vesa Jouppila havaitsi johtoryhmällä tarpeen uudistua. Hän päätti hakeutua tiimeineen BoMentis, Coaching Housen johtoryhmävalmennukseen, jossa tarkoituksena oli kehittää johtoryhmän sisäistä dynamiikkaa paremmaksi ja oppia tuntemaan toisia paremmin niin johtajina kuin kollegoinakin.
Huolellinen ja asiakaslähtöinen valmentaja
Johdon valmentaja Vesa Ristikankaan tapa valmentaa miellytti Jouppilaa suuresti. Valmentaja otti valmennuksen tosissaan, piti tilanteen jatkuvasti hallinnassa ja hän oli erittäin hyvin valmistautunut coaching-tuokioihin. Asiakkaan tarpeet otettiin huomioon.
”Meillä oli valmentaja Vesan kanssa aina etukäteen tilannekartoitus, jossa keskusteltiin paitsi meidän erityistoiveistamme myös nykytilanteesta, mitä on tapahtunut edellisen kerran jälkeen ja mitä nyt on menossa. Tämä toistui ennen jokaista coachauskertaa. Vesa aina muistutteli asioita mieleen.”
”Vanhoja” aiheita ei noin jätetty taka-alalle. Jouppila kiittelee valmentajan systemaattista seurantaa, jossa käytiin läpi sovittuja asioita ja niiden käytännön toteuttamista. Vasta sitten siirryttiin uusiin teemoihin.
”Oli positiivista huomata, ettei valmennus ollut ainoastaan ryhmämuotoista, vaan valmentaja Vesa Ristikangas huomioi myös yksilöitä sopivalla tavalla. Kaikkia vieläpä tasapuolisesti.”
Säännöllinen ”grillaus” oli odotettua
Jouppila kertoo johtoryhmävalmennuksesta jääneen elämään hyvin monipuolista hyötyä. Valmennuksesta saatu pääoma on parantanut mm. johtoryhmän sisäistä vuorovaikutusta sekä palautteenantoa ja sen vastaanottamista.
”Olemme aktiivisesti rakentaneet johtoryhmän kesken valmentavaa johtamiskulttuuria. Osa valmennuksesta saadusta pääomasta on parempi kuuntelutaito, toisten huomioiminen ja avoin keskustelu hankalistakin asioista.”
Valmennus on ollut Jouppilan mukaan pitkäjänteistä työtä, joka on jäntevöittänyt johtoryhmäläisten omaakin työskentelyä. Valmentaja Vesan tapa ”grillata” valmennettaviaan on ollut mieleenpainuvaa ja motivoivaa.
”Olemme johtoryhmässä puhuneet Vesasta positiiviseen sävyyn, että kohta se haastaja taas tulee ja heittää meidät grilliin. Helpolla emme ole päässeet. Olemme sen itsekin hänelle todenneet, että täällä välillä oikein odotetaan, että koska sitä pääsee taas Ristikankaan grilliin!”
Vuorovaikutuskulttuuri parantui
Jouppila kertoo valmentaja Vesan coachausten olleen hyviä pysähdyshetkiä hektisen arjen keskellä. Ne ovat opettaneet kommunikoinnin tärkeyden. Ei ole olemassa sellaisia asioita, joista ei voisi keskustella tai joista ei voisi hyvällä tavalla lähteä haastamaan toista.
”Jos johtoryhmässä alkaa olemaan liikaa salaisuuksia ja puhumattomuutta, niin sehän on tuhon tie.”
Valmennus kehitti ennen kaikkea omaa vuoropuhelua ja johtoryhmän sisäistä toimintaa. Jouppila kertoo näiden lisäksi käteen jääneen oppeja siitä, miten kehittää valmentavaa johtamisotetta suhteessa henkilöstöön: miten eri asiat toimivat ja miten eri tilanteissa voidaan johtoryhmänä tukea toisiamme. Valmentaja Vesa Ristikankaan tiukka haastamistyyli on ollut yhtenä mahdollistajana.
”Olemme antaneet suoraan palautetta Vesalle hänen erinomaisesta tyylistään ja tavastaan coachata. Hän on välillä haastanut meitä aika tiukastikin, mutta se kuuluu asiaan. Jos sitä alkaa pelkäämään, kannattaa miettiä joitain pehmeämpiä keinoja.”
Coaching ei ole pehmoilua
Kun Jouppila on puhunut valmennusprosessista kollegoilleen ja sidosryhmilleen, on vastaanotto ollut toisinaan skeptistä. Coachingin on kuviteltu olevan vain pehmeää jutustelua, mutta Jouppila on oikaissut tomerasti tätä harhakuvitelmaa.
”Monet ovat olleet sitä mieltä, että kovat datat puhuvat puolestaan ja karut johtamismenetelmät kantavat, nyrkkiä vain pöytään. Olen sitten kertonut, ettei coaching ole todellakaan mikään pehmeä menetelmä, vaan että siinä joutuu oikeasti kunnon myllyyn.”
”Coachingissa keskustellaan paljon ja nostetaan asioita pöydälle. Se todella haastaa oman johtajuuden, uudistumiskyvyn ja ihan kaiken. Coaching on ihan älyttömän kova juttu!”
Jouppila täydentää, että coachattavana ollessaan joutuu kovakin johtaja nöyrtymään, mikäli valmennuksen ottaa tosissaan.
”Se nöyrtyminen johtaa pitkälti parempaan johtajuuteen ja parempiin tuloksiin, kun sen osaa ottaa oikein.”
Vesa Jouppila, kehittämisjohtaja, KEHA-keskus
KEHA-keskus
on vuonna 2015 toimintansa käynnistänyt valtakunnallinen, maantieteellisesti hajautetulla toimintamallilla ja verkostomaisesti toimiva ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintopalveluja tuottava virasto.