Kuulemme päivittäin eritasoista tuskaa siitä, kun viesti ei mene halutulla tavalla läpi organisaatioissa. Tyypillisenä muutos -ja esihenkilöviestinnän perussääntönä tuntuu olevan toisto: ”Kun sanon 100 kertaa saman asian, niin vasta sitten se menee perille.”
Mitä jos väitämmekin, että onnistuneessa muutos- ja johtamisviestinnässä kaivataankin ennemmän lisää yhteistä ajattelua, siis kaikkien osallisten kesken – ei vaan johtoportaassa. Eli tarvitsemme yhteisiä keskusteluhetkiä, joita fasilitoidaan aktiivisesti eikä vain anneta asioiden tapahtua.
Mahdollisuus vaikuttaa sitouttaa
Ihmisillä on tarve osallistua työhönsä liittyviin keskusteluihin ja kehittämiseen, koska mukana olo ja tunne siitä, että voi vaikuttaa, luo arvostuksen ja hallinnan tunnetta, sekä turvallisuuden tunnetta. Nämä tunteet perustuvat kuulluksi tulemisen tunteeseen, joka lisää luottamusta sekä avoimeen pohdintaan, missä erilaiset näkökannat punnitaan yhdessä.
Johtaminen on arkisia tekoja ja puheita
Osallisuuden tunnetta, luottamusta ja avoimuutta lisätään helposti kysymysten ja kuuntelun avulla. Mutta myös varmistamalla yhteistä aikaa ja tilaa yhteiselle puheelle, tunteille sekä tulkintojen näkyväksi tekemiselle. Tätä varten tarvitset fasilitointitaitoja. Omia fasilitointi, eli osallistamisen taitoja, voi ja kannattaa kehittää.
Mitä fasilitointi on?
Fasilitoinnilla tarkoitetaan ryhmäprosessien suunnittelua ja toteuttamista. Fasilitointi sanan alkuperä on latinankielen sanassa ‘facilis’, joka tarkoittaa helppoa. Fasilitointia voi yksinkertaisesti ajatella asioiden eteenpäin viemisen helpottamisena tai sujuvoittamisena.
Fasilitointitaitoja voi hyödyntää kaikissa ryhmätilanteissa hyväkseen – niin pienissä kuin isoissakin ryhmissä. Esimerkiksi:
- palavereissa ja kokouksissa,
- kehitystyössä ja työpajoissa,
- projekteissa,
- koulutuksissa ja valmennuksissa,
- muutos- ja esimiesviestinnässä,
- tiimin tavoitekeskusteluissa, jne.
Kehitä systeemisiä fasilitointitaitojasi, jos haluat
- Innostavampia palavereja
- Kaikkien äänet kuuluville
- Fiksumpaa osallistumista
- Energiaa ja vastuunottoa tiimiin
- Vauhtia kehitykseen tai muutokseen
- Sitoutumista yhteiseen työhön ja tekemiseen.