Milloin viimeksi pysähdyit unelmoimaan?

Mielikuvaharjoittelu eli visualisointi on tekniikka, jossa muodostetaan mielikuva halutusta lopputuloksesta, ja toistetaan mielessä tätä mielikuvaa.

Tällainen mielikuvittelu ei siis ole huuhaata, vaan vie meidät erilaiselle värähtelytaajuudelle. Monet huipputason menestyjät ja huippu urheilijat käyttävät mielikuvaharjoittelua osana valmentautumistaan. Mielikuvaharjoittelun voimaa on tutkittu tieteellisesti ja sitä kautta myös pystytty todentamaan sen hyödyt.

Tee testi!

Testataksesi ja tunteaksesi eron, sinun pitää ottaa tehtävä tosissasi ja panostaa siihen. Seuraava harjoitus vie vain muutaman minuutin ja valmistelut eivät vie kauaa aikaa. Tarvitset 2 kpl kirjoituspaperia ja kynän.

Halutessasi voit laittaa rentouttavaa musiikkia taustalle. Esimerkiksi

Marconi Union – Weightless kappaleen on todettu tieteellisesti vähentävän noin 65 % stressiä.

Ensimmäinen lista

Tee ensin ensimmäiselle paperille lista, jossa ovat kaikki ne haasteelliset tai negatiiviset asiat mitä elämässäsi koet tällä hetkellä. Esimerkiksi kohtaamasi ongelmat, haasteet, syyllisyyden aiheet, pelot, puutteet, väärinteot, jne.

Anna kaiken epäkohtaisuuden ja mielipahan valua listaan. Muodolla ei ole väliä, vaan anna sen tulla ulos sellaisessa muodossa kuin se on tullakseen, pitkästi tai sanan verran. Kaikki ikävyydet, jotka vähääkään vaivaavat mieltäsi. Kirjoita ne kaikki ensimmäiselle paperille.

Toinen lista

Kun mielesi on tyhjä, ota toinen paperi ja kirjoita siihen kaikki asiat, mihin olet tyytyväinen ja mistä olet onnellinen. Kirjoita siihen lisäksi asioita, joista tunnet etuoikeutusta, mistä nautit, mistä haaveilet, unelmoit ja mitä haluaisit saavuttaa elämässäsi.

Ei ole väliä sillä, kuinka realistisia ajatuksesi tuntuvat tai eivät tunnu. Riittää, että ne ovat haaveitasi ja unelmiasi ja syystä tai toisesta mielessäsi. Kirjoita kaikki onnen ja mahdollisuuden hippuset siis paperille listaan 2.

Lopuksi

Kun toinenkin lista on valmis, ota käteesi myös ensimmäinen lista. Katsele ensin toista listaa ja siirry sitten ensimmäiseen listaan. Kiinnitä nyt huomiota siihen, mitä sinussa tapahtuu. Mitä kehossasi tapahtuu? Miltä mielesi tuntuu? Tunnetko, miten olemuksesi muuttuu ja painuu ikään kuin alaspäin positiivisten asioiden listasta negatiivisten asioiden listaan vaihtaessasi?

Ensimmäisen listan ajatteleminen saa yleensä meissä aikaan negatiivisen värähdetaajuuden. Siispä palaa takaisin toiseen listaan ja samalla kiinnitä huomiota siihen, mitä sinussa taas tapahtuu. Tunne ja elä kirjoittamasi asiat jälleen mielessäsi ja kehossasi. Mitä sinussa nyt tapahtui? Tunnetko, miten suupielesi kääntyvät hymyyn tai hyvä olo valtaa kehosi?

Sanotaan, että asiat, joihin kiinnitämme huomiota – vahvistuvat. Mitä enemmän päästämme irti ensimmäisen, eli negatiivisen, listan tyylisistä asioista, sitä enemmän siirrymme toisen listan tunnelmaan ja olotilaan. Kannattaa siis unelmoida usein!

Uusi vuosi tuokoon sinulle lukuisia upeita hetkiä ja onnellisuutta 😉

 

Builder of Success,
Marjo-Riitta Ristikangas
+358 40 5033 046
marjo-riitta.ristikangas@bomentis.fi

 

Share Button