Vaikuttavuutta ylimmän johdon yksilöcoachingista
Case Transmeri
Sari Rosin on omien kotimaisten brändien kuin myös kansainvälisten brändien maahantuontia, markkinointia ja jakelua hoitavan Oy Transmeri Ab:n toimitusjohtaja. Rosinin mukaan ensisijainen tarve oli varmistaa meneillään olevien muutosten läpivienti. Yhtiön johtoryhmäläisille toteutettiin yksilöllinen coaching-prosessi BoMentiksen ammatticoachien voimin.
Jokaisella johtoryhmän jäsenellä oli yksilöllisiä johtamistarpeita, jonka takia päädyttiin henkilökohtaisen sparraustukeen. Rosin kuvasi omaa lähtötilannettaan osuvasti:
Minulla ei ollut mitään erityistä sisällöllistä tarvetta mielessä ennen prosessin alkua. Sen sijaan tunnistin kyllä sen, että toimitusjohtajana olen omien ajatusteni kanssa välillä hyvin yksin. Coachingista tiesin saavani paikan, jossa sain vapaasti pallotella asioita coachini kanssa.”
Välähdyksiä coaching-prosessista ja sen vaikuttavuudesta
Rosinille toimitusjohtajana henkilökohtainen coaching-prosessi oli erittäin myönteinen kokemus. Hän sai omille ajatuksilleen selkeyttä, kun ajankohtaisia asioita oli saanut puhua ääneen kokeneen ammattilaisen kanssa. Lisäksi hän muisti erityisellä tyytyväisyydellä coachilta saamaansa myönteistä palautetta, joka aktivoi onnistumisten levittämistä myös laajemmin. Coachin sanat jäivät elämään: ”Tuo, mitä teit, on kuin suoraan oppikirjasta… Hoidit tilanteen erittäin mallikkaasti. Mihin muualle voisit tuon tekemisen tavan monista?”
Toinen vastaava muistijälki oli syntynyt siitä, kun coach oli systemaattisesti laittanut hänet soveltamaan käsiteltävää ajatusta suoraan käytäntöön.
Vaikka pidän itseäni järjestelmällisenä, coachin tekemä kysymys: ”Mihin mennessä meinaat tuon tehdä?”, suuntasi huomion asioiden aikaansaamiseen. Emme siis jääneet pelkästään viisastelemaan, vaan aidosti coach auttoi minua saamaan aikaan muutoksia omassa arjessani.”
Kolmantena tyytyväisyyttä tuottaneena kokemuksena Rosin nosti esille coachin kyvyn yhdistää johtamisen psykologia arjen liiketoimintaymmärrykseen.
Kun coachilla on kompetenssia puhua myös euroista ja liiketoiminnasta, sain keskusteluistamme paljon lisäarvoa. Kun vielä coach haastoi omaa ajatteluani, lopputulos on entistäkin vaikuttavampi. Huomasin myös usein prosessin aikana ajatelleeni ääneen: ’Tuota minä en ole muuten ajatellut’. Se oli minulle merkki siitä, että olin jonkin uuden kysymyksen, vaihtoehdon tai näkökulman äärellä.”
Coachingia kannattaa käyttää!
Transmerin johtoryhmäläiset ovat erittäin tyytyväisiä toteutettuun prosessiin. Rosin kiteyttää vielä yksilöllisen coachingin voiman osuvasti:
Elämme jatkuvan muutoksen keskellä, johon ei ole yhtä oikeaa muutosjohtamisen reseptiä. Coachin avulla johtaja saa vietyä teoriat käytäntöön, kun arjen ajankohtaisia muutoskysymyksiä saa vapaasti miettiä.”
Keskustelun lopuksi Rosin vielä jatkaa:
Prosessi oli sopivan pituinen. Saimme paljon aikaiseksi ja jatkossa tiedän keneen ottaa yhteyttä, kun tarvitsen ajatteluuni selkeyttä. Onhan se myös erittäin luksusta, että coachattava saa käydä lävitse juuri niitä asioita, mitä mielessä juuri sillä hetkellä on.”