Kuusi systeemisen fasilitaattorin keskeistä tavoitetta
Blogit
Organisaation kyky uusiutua ja saada aikaan tavoiteltuja tuloksia riippuu pitkälti sen kyvystä oppia ja kehittyä. Kykyä tarvitaan erityisesti mutkikkaissa tilanteissa ja viheliäisten ongelmien parissa, jotka helposti lamaannuttavat ja jumittavat organisaation toimintaa. Uudistuminen edellyttää oppimista, mikä ei kuitenkaan tapahdu itsestään. Oppiminen tehostuu, kun oppimista fasilitoidaan tietoisesti. Tarvitaan systeemisiä fasilitaattoreita.
Systeeminen fasilitaattori houkuttelee ihmisiä uteliaisuuteen ja kiinnostumaan systeemistä eli käsiteltävästä asiasta, kokonaisuudesta tai tilanteesta. Hän auttaa heitä jäsentämään ja nimeämään systeemin osia ja puolia, jolloin se tulee ymmärrettävämmäksi. Tämän prosessin myötä he tulevat tietoisemmiksi
Englannin make sense kiteyttää tämän kauniisti. Asiat alkavat tuntua järkeviltä, kun alamme ymmärtää niiden välisiä merkityksiä!
Systeemisen fasilitaattorin tärkeimpänä tavoitteena on kuitenkin kutsua esiin toimintatapoja, jotka rakentuvat yllä mainittujen havainnointi- ja ajattelutaitojen varaan sekä tukevat oppimista, kehittymistä ja aikaansaamista. Parhaimmillaan se tarkoittaa, että ihmiset
Kuusi tavoitetta ohjaavat systeemisen fasilitaattorin ajattelu- ja toimintatapaa. Sen lisäksi hän tarvitsee toki fasilitoinnin menetelmäosaamista – mutta ennen kaikkea roppakaupalla uteliaisuutta, syvällistä itsetuntemusta, nöyryyttä ja rohkeutta kokeilla ja oppia.
Taitava systeeminen fasilitaattori auttaa asiakkaansa ottamaan oppimisloikkia, jotka avartavat yhteistä ajattelua, kasvattavat kykyä käsitellä mutkikkaita asioita ja auttavat luomaan merkityksiä kaaoksen keskellä. Hän rakentaa kollektiivista itseluottamusta ja uskoa aikaansaavaan yhteistyöhön. Systeeminen fasilitaattori vaikuttaa!
Lisätietoa
Lonka, K. (2014) Oivaltava oppiminen
Williams B. & Hummelbrummer (2010) Systems Concepts in Action. A Practitioner’s Toolkit.
Lataa opas, jossa on vinkkejä siihen, kuinka lisätä rohkeutta toimia tiimicoachina.