Mentorointi nähdään varsin usein mentorin ja mentoroitavan välisenä tiedonsiirtona, jossa konkari siirtää osaamistaan nuoremmalle kollegalle. Todelliseen oppimiseen vaaditaan paljon enemmän kuin pelkästään uutta tietoa. Kun on tilaa ajatella ääneen, oppiminen mahdollistuu. Kuka tahansa pystyy olemaan toiselle ajattelun aktivoija ja mentori, kiteytetysti valmentava mentori.
Valmentava mentorointi poikkeaa perinteisestä mentoroinnista siinä, että lähtökohtana on tasaveroinen suhde, jossa kaksi kehittymisestä ja toistensa ajattelusta kiinnostunutta yksilöä rakentavat yhteistä tavoitteellista vuorovaikutusta. Kyseessä on yhdessäoppimisen prosessi, josta muodostuu parhaimmillaan vuosiakin kestävä epävirallinen sparrailusuhde.
Kun valmentavat yhteistyösuhteet alkavat levitä organisaatioissa, vaikutukset näkyvät pidemmälle kuin usein edes pysähdytään ajattelemaan. Kyse on systeemisestä ilmiöstä. Kun yksilö muuttaa tapaansa ajatella ja toimia, vaikuttaa se välillisesti koko hänen arjen vuorovaikutusverkostoonsa. Valmentava mentori voi esimerkiksi kysyä seuraavia kysymyksiä:
- Keiden kanssa sinun olisi syytä tehdä tiiviimpää yhteistyötä?
- Miten olet onnistunut vahvistamaan yhteistyösuhteidensa laatua viimeisten viikkojen aikana?
Kukaan ei enää onnistu selviämään arjen monimutkaisista haasteista yksin – tarvitaan yhteistyötä. Organisaatioiden menestyminen – edelläkävijyys – on mitä suurimmassa määrin kiinni yhteistyöstä ja yhteisen oppimisen laadusta. Ihmisistä saadaan enemmän irti kuin mitä heidän yksilötyönä tehty tuotos on. Valmentava mentorointi talon sisäisenä ohjelmana on erittäin kustannustehokas tapa kasvattaa luottamusta ja parantaa yhteistyön laatua.
Lue myös Opetushallituksen pääjohtajan ajatukset
“Työn lisäarvo syntyy entistä useammin ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Me ihmiset muutumme päivästä toiseen, jolloin myös työn konteksti elää jatkuvasti. Kyky kasvaa ja oppia vuorovaikutuksessa nousevat keskeisiksi vaikuttavan työn edellytyksiksi.
Mentoroinnin vuorovaikutussuhde on aina ainutlaatuinen sekä tilanne ja henkilösidonnainen. Yksi tapa toimia ei riitä, vaan tarvitaan moninaisia työkaluja ja tilannetajun mukaista reflektiota. Kokenutkaan esimies tai asiantuntija ei hallitse niitä kaikkia luontaisesti. Samalla tavalla kuin varastossa on hyvä olla työkalupakki monine kaluineen, tämä kirja on hyvä olla helposti saatavilla kirjahyllyssä niin, että sieltä tietää aina tarpeen vaatiessa ammentaa apua omaan haasteeseen.
Oppiminen ja kasvu ovat yksilöllisiä, mutta ne tapahtuvat yhteisöllisessä vuorovaikutuksessa. Olemme siirtymässä organisaatioissa osaamisen johtamisesta oppimisen johtamiseen. Silloin puhumme koko systeemin, toimintakulttuurin muutoksen mahdollistamisesta. Tätä hapuillaan nyt monilla työpaikoilla, ja valmentava mentorointi tekee näkyväksi ja ymmärrettäväksi, miten muutos voi tapahtua. Kirja yleissivistävänä vuorovaikutustaitojen, mielen ja tunteiden sekä itsensäjohtamisen oppaana on lukemisen arvoinen.
Valmentava mentorointi -kirja antaa vastauksia tähän kehitykseen. Ymmärrettävästi kuvattu uusin tieteellinen tutkimus antaa selkänojan kirjan viesteille. Lukuisat konkreettiset esimerkit tekevät oppien soveltamisesta arkipäiväistä ja helppoa.”
Olli-Pekka Heinonen, pääjohtaja, Opetushallitus
Tutustu Valmentava mentorointi-kirjaanAjattelun rikastaminen-työkalu
Ajattelun rikastaminen on fasilitaattorin työkalu. Sillä tarkoitetaan ryhmätyömenetelmää, jossa ryhmä ihmisiä työskentelee yhdessä käyttäen hyväksi kaikkien ryhmän jäsenten tietämystä.