Mikä on Big Five?
Big Five on yksi yleisimmistä, tutkituimmista ja laajimmin hyväksytyistä ihmisen persoonallisuutta kuvaavista psykologisista malleista. Big Five -mallin persoonallisuuspiirteet ovat avoimuus (openness), tunnollisuus (conscientiousness), ekstroversio (extraversion), sovinnollisuus (agreeableness) ja neuroottisuus (neuroticism) (Allport & Odbert 1936; Tupes & Christal 1961), jotka perustuvat empiiriseen dataan. Sen jälkeen kun persoonallisuuden viisi faktoria löydettiin, niiden paikkaansa pitävyyttä on tutkittu ja useat eri tutkimukset ovat vahvistaneet nämä ulotttuvuudet (mm. Barańczuk (2019), Chiaburu et al. (2011), Hurtz & Donovan (2000), Oh et al. (2011) ja Widiger (2015)).
Henkilökohtaiset tulokset kertovat yksilön tyypillisimmän tavan käyttäytyä. Siksi Big Five on erinomainen työkalu kehittää johtoryhmiä, työryhmiä ja yksilöitä jotka haluavat nousta seuraavalle tasolle.
Mitä enemmän opit ymmärtämään ja käyttäytymään arvostavasti, sitä enemmän saat tuloksia.”
Uuden oppiminen on elintärkeää
Halusimme opiskella jotain uutta koronakevään aikana. Oman ajattelumme päivittämiseksi päätimme valmentajatiimimme kanssa syventyä Narrative Big Five -työkaluun. Sertifiointikoulutus osoitti työkalun toimivuuden, jossa hienolla tavalla korostui positiivisen psykologian vaikutus.
Narrative Big Five on persoonallisuustesti, joka perustuu viiden faktorin persoonallisuusmalliin, mutta positiiviseen psykologiaan nojaten se on nimennyt piirteet positiivisesti ja helpommin ymmärrettävästi. Nämä viisi pääpiirrettä ovat resilienssi, ekstroversio, avoimuus uudelle, sovinnollisuus ja tavoitehakuisuus, sekä niiden 23 alapiirrettä.
Tutustu Narrative Big Fiveen lisää täältä ja kysy lisää valmentajiltamme.
Osallistu uniikkiin arvontaan!
Arvontaan voit osallistua Facebook tai Linkedin-sivuillamme!
https://www.facebook.com/bomentis/posts/3455131364516777?__tn__=-R
Lähteet:
Barańczuk, U. (2019). The five factor model of personality and emotion regulation: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 139, pp. 217-227.
Chiaburu, D. S., Oh, I., Berry, C. M., Li, N. & Gardner, R. G. (2011). The Five-Factor Model of Personality Traits and Organizational Citizenship Behaviors: A Meta-Analysis. Journal of Applied Psychology, 96(6), pp. 1140-1166.
Hurtz, G.M., & Donovan, J.J. (2000) Personality and Job Performance: The Big Five Revisited. Journal of Applied Psychology Vol. 85, No. 6, 869-879
Oh, I.-S., Wang, G., & Mount, M. K. (2011). Validity of observer ratings of the five-factor model of personality traits: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 96(4), 762–773.
Widiger, T. A. (2015). The Oxford handbook of the five factor model of personality. New York, NY: Oxford University Press.
Asiakastarinoita
Erilaisuus voimavaraksi
Case Kekkilä
Nina Kinnunen on Kekkilä Groupin brändi- ja viestintäjohtaja, joka halusi kehittää omia ja tiiminsä jäsenten yhteistyötyötaitoja itsetuntemuksen kautta.
Kaikki asiakastarinat