Kuunteletko vai luuletko vaan kuuntelevasi?
Blogit
Valmentavassa otteessa keskitytään paljon voimallisten kysymysten tekemiseen. Huomattavasti paljon vähemmälle huomiolle jää kuuntelu ja siihen liittyvät näkökulmat. Omien kokemusten siivittämänä voi hyvin todeta, että kuuntelu on yksi haastavimmista taidoista vuorovaikutuksen maailmassa. Helposti ajatellaan, että kuuntelu on yksinkertaista ja helppoa. Todellinen kuuntelu edellyttää kuitenkin systemaattista harjaantumista. Haluatko sinä kehittyä kuuntelijana?
Kuuntelua tapahtuu jatkuvasti, eri tavoin. Monet ärsykkeet menevät havaintosysteemiemme lävitse ilman tietoista ponnistelua. Kun huomion kiinnittyy valitsemaamme kohteeseen, alkaa aktiivisen kuuntelun vaihe. Vuorovaikutuksessa toisten kuuntelun laatu muuttuu dramaattisesti, kun oppii tunnistamaan omat tyypilliset kuuntelijan roolinsa.
Kaikki kolme edellä mainittua kuuntelijan roolia ovat varsin itsekkäitä kuuntelutyylejä, koska niistä jokainen keskittyy vain siihen, mitä omien korvien välissä tapahtuu. Kiinnostus ei yllä viestin lähettäjään ja hänen ajattelunsa ymmärtämiseen. Todellista kuuntelua tapahtuukin vasta tasoilla 4 ja 5.
Kuuntelun jalon taidon kehittämisessä voi onneksi aina harjaantua. Oman kuuntelutyylin tiedostaminen on ensimmäinen askel kohti laadukkaampaa kuuntelua. Seuraavilla kysymyksillä jo pääsee kuuntelun taidossa eteenpäin.
Pelkkä rationaalinen ymmärtäminen ei kuitenkaan riitä, koska tarvitaan myös sinnikkyyttä pysähtyä tunnistamaan omia ajatuksiaan ja etenkin tunnetilojaan. Erityisen haastavaksi kuuntelu tulee silloin, kun tunteet valtaavat kokemuksen. Kyky pitää suunsa kiinni on erittäin hyödyllinen taito, koska usein jo 5-10 sekunnin vaitiolo muuttaa syntyneen tunnekokemuksen.
Olit sitten esimies tai sisäinen kehittäjä, tai kotioloissa vanhempi tai puoliso, samat lainalaisuudet pätevät. Kannattaa lopettaa itsensä pettäminen, jos ajattelet olevasi ”valmis” kuuntelijana. Lähde tutkimaan omia kuuntelutyylejäsi ja pyydä myös palautetta. Päätä oppia kuuntelemaan, jos uskallat!