Palaute on pikatie luottamuksen rakentamiseen | BoMentis Coaching House

Palaute on pikatie luottamuksen rakentamiseen

Blogit
blogi

Esihenkilötyön alkuaikoina harjoittelimme paljon esiintymistä ja tarinankerrontaa. Halusin oppia hyvää viestintää ja esiintymistaitoja. Kerran harjoittelin vision esittelyä. Halusin saada siitä palautetta.

Työkaverini tuli kertomaan minulle erittäin hienovaraisesti, että esitykseni oli hyvä, mutta käytin esityksessäni melko paljon täytesanaa ”TOTA”. En ollut huomannut tätä asiaa, joten kiitin häntä saamastani palautteesta. Tarvitsin siis jonkun muun kertomaan asiasta, jota en ollut itse huomannut. Miten sinä kokisit vastaavanlaisen tilanteen?

Olen miettinyt monesti tapoja kehittää itseäni. On asioita, jotka johtavat kehittymisen ja aikuisuuden vahvistumisen polulle. Palaute on niistä pikatie luottamuksen rakentamiseen.

Hyväksi palautteenantajaksi kehittyminen vaatii harjoittelua

Aloitin palautteenannon harjoittelun noin 5 vuotta sitten ja tie on ollut haastava. Helpottaakseni omaa palautteenantoa, aloitin ensin tutustumalla siihen, millä tyylillä ihmiset ottavat palautteen vastaan (hyökkääjä, selittäjä, vetäytyjä, pysähtyjä, kiinnostuja vai kehittyjä).

Aluksi koin suuria haasteita tilanteissa, jossa palautteen vastaanottaja oli selittäjä. Onneksi opin sanottamaan tunteitani, jolloin selittelijälle ei jäänyt tilaa selitellä minun tunteitani pois. Tällä tavalla sain palautteen perille. Pikkuhiljaa hioin palautteenantomallia omanlaisekseni ja uskaltauduin antamaan palautetta tuntemattomille. Joskus jopa kirjasin palautekeskustelun ja lähetin sen palautteen vastaanottajalle.

Palautteen antamisen Rautalankamalli©

Nykyään käytän hieman jalostuneempia tapoja antaa palautetta kuin aikoinaan. Viimeisimpänä olen saanut mahdollisuuden tutustua ja opetella Palautteen antamisen rautalankamalli© -työkalua, joka sisältyy Valmentavat taidot- verkkovalmennukseen.

Palautteenanto on välttämätön työkalu jokapäiväisessä työssä. Tulokset ovat osoittaneet, että sillä on suuri merkitys luottamuksen rakentamiseen ja ihmisten muuttumiseen vastuullisiksi. Palautteenanto on yksi osa valmentavaa johtajuutta, joka luo perustan onnistumisen kulttuurille. Se perustuu luottamukseen ja se kuuluu kaikille!

Esimerkkejä palautteen antamistyylin kehittymisestä

Tässä historiaa tavoista ja malleista, joita olen kokeillut ja käyttänyt palautteenantopolullani.

Tällaista mallia käytin noin viisi vuotta:

  • Fakta ”Mitä näin tai koin”
  • Tarkoitus ”Mitä tämä aiheuttaa, säästämmekö vai menetimmekö jotain”
  • Tunne ”Antaa tehoa palautteelle, olin iloinen, olin vihainen”
  • Kysymys ”Miltä tämä asia tuntui, miten koit tämän asian”
  • Toive ”Mitä toivon tapahtuvan tästä eteenpäin”

Yllä oleva jalostui tähän malliin:

  • MITÄ (Asia, joka on tapahtunut)
  • VAIKUTUKSET (Miksi tapahtunut asia on tärkeä)
  • SEURAUKSET ( Mihin hyvään/huonoon asia on johtanut)
  • TUNNE (Mitä tunnet, kun asia on tapahtunut)
  • ODOTUS (Miten toimia/ei toimia tästä eteenpäin)
  • KYSY (Toisen mielipide/tunne asiasta

Lopuksi kaikki kiteytyi alla olevaan malliin (Palautteen antamisen rautalankamalli©)

  • Teemoitus “mistä puhumme”
  • Aistihavainto, fakta
  • Vaikutus havaitsijalle
  • Muutostoive: Lihotus tai vinkki
  • Keskustelua

Esimerkkejä positiivisesta ja korjaavasta palautekeskustelusta

Kaikissa edellä olevissa malleissa on periaatteessa samat asiat eri sanotuksin. Tässä vielä muutama esimerkki millaisia hyvät palautekeskustelut voivat olla.

Positiivinen palaute 1:
Löysit ratkaisun haasteeseen ja tämän takia säästimme huomattavasti aikaa. Mahtava homma! Olen ylpeä sinusta ja tämä sai minut erittäin iloiseksi ja toivonkin, että jatkat samaa rataa.
Mitä ajatuksia tämä toive/pyyntö herättää?

Positiivinen palaute 2:
Hyvää työtä! Säästimme aikaa, koska kerroit asiasta tiimipalaverissa!
Tämä on johtanut siihen, että kaikki tiimissä ovat ottaneet kertomasi asian käyttöön ja olemme säästäneet huomattavasti aikaa. Lisäksi asiakaspalvelu on parantunut koko tiimimme osalta sekä olemme saaneet paljon kiitosta monilta asiakkailtamme. Olen erittäin iloinen ja tyytyväinen tästä asiasta ja toivonkin, että jatkat samaa rataa!
Mitä ajatuksia tämä toive/pyyntö herättää?

Korjaava palaute 1:
Tulit taas myöhässä palaveriin. Myöhästelyidesi takia emme saaneet projektia valmiiksi ja menetimme asiakkaan. Olen erittäin pettynyt ja vihainen tästä asiasta ja toivon, että tämä on viimeinen kerta kun mainitsen asiasta ja tulet vastaisuudessa ajoissa palavereihin.
Mitä ajatuksia tämä toive/pyyntö herättää?

Korjaava palaute selittelijävelholle:
Tämä oli jo kolmas kerta kun jätit pyytämäni asiani läpikäymättä. Minusta tuntuu, että et kunnioita minua ja tuhlaat lisäksi aikaa. Estät tiimiämme kehittymästä tällä toiminnalla. Tämä tilanne ärsyttää minua ja olen vihainen tästä toistuvasta asiasta. Tästä eteenpäin toivon, että teet pyytämäni asiat.
Mitä ajatuksia tämä toive/pyyntö herättää?

Palautekeskustelut eivät ole oikeassa elämässä niin suppeita kuin edelliset esimerkit. Jos keskustelu venyy pitkäksi, niin palautteen vaikutus laskee huomattavasti ja varsinkin kriittisen palautteen keskustelussa selityksiä kuulee paljon palautteen vastaanottajalta.

Tarvitsetko apua tai haluatko harjoitella kriittisen tai korjaavan palautteen antamista? Ota yhteyttä, ja kerro lisää!

Haluaisitko hioa tiimisi tai organisaatiosi jäsenten palautteen antamisen taitoja sekä muita valmentavia taitoja? Tutustu Valmentavat taidot- verkkovalmennukseeemme.

Jukka Angerpuro

Ota yhteyttä

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Tietosuojaseloste