Uusi normaali? Miksi johtamisen tulee muuttua | BoMentis Coaching House

Uusi normaali?

Blogit

Työelämämme ehkä suurin mullistus sai alkunsa pandemiasta. Jouduimme hyppäämään kansakuntana kylmään veteen ja ottamaan melkoisen digiloikan.

Nyt melkein kaikki puhuvat uudesta normaalista. Mitä se tarkoittaa?

Ylen Taloustutkimuksella teettämässä kyselyssä liki 35 prosenttia työntekijöistä haluaisi jatkossa tehdä etätöitä aiempaa enemmän ja melkein yhtä suuri joukko ei halua lisää etätöitä. Minun päässäni se kääntyy väkisinkin siihen, että esihenkilöt joutuvat opettelemaan ns. hybridijohtamisen /monipaikkajohtamisen. On hyvä muistaa, että kaikkia töitä ei voi tehdä etänä (kuten esimerkiksi siivous), joten ”uusi normaali” ei todennäköisesti koske heitä millään tavalla.

Mitä onnistunut hybridijohtaminen ja etäjohtaminen vaatii?

”Uusi normaali” vaatii ihmisten johtamiselle paljon enemmän aikaa ja panostusta. Vanhat johtamismallit eivät toimi, jos ja kun kolmasosa porukasta on etänä, kolmasosa livenä ja loput milloin missäkin. Esihenkilöltä vaaditaankin halua ja kykyä rakentaa malli, joka sopii omalle tiimille.

Tämä vuosi on osittanut sen, että ne johtajat, jotka ovat rohkeasti lähteneet yhdessä tiiminsä kanssa kokeilemaan erilaisia toimintatapoja, ovat he poikkeuksetta onnistuneet parantamaan niin tulosta kuin työtyytyväisyyttäkin. Syksy näyttää mihin asentoon minkin tiimin toiminta asettuu, mutta elementit alkavat olla selvillä. Tarvitaan

  • Säännöllisiä livetapaamisia, jotta tiimi kehittyy. Näiden määrä on kuitenkin selkeästi pieni verrattuna aikaisempaan ja tarve mietitty tarkkaan. Tiimiytymisen kannalta livetapaamiset ovat tärkeitä, vaikka työ voitaisiinkin hoitaa näkemättä livenä toisiamme.
  • Erilaisia teknisiä ratkaisuja tarvitaan tiedonkulun varmistamiseksi ja yhteistyön tehostamiseksi. Miten pidämme toisemme kartalla, miten työstämme asioita yhdessä, niin ettei tule päällekkäistä työtä, jnn. Kannattaa oikeasti miettiä tarkkaan. ja kokeilla
  • Asioiden palastelu aiempaa pienempiin osiin, jotta energiat pysyvät yllä etä-/hybridipalavereissa.
  • Henkilökohtaisia keskusteluja, vapaata jutustelua, jotta jokainen kokee olevansa tärkeä osa ja ihminen tulee huomioitua. Mitä kuuluu -puheluita tarvitaan paljon, kun ei kohdata kahvikoneella.

Miksi johtamisen pitää muuttua?

Siksi, että osaajista tulee olemaan (jos ei jo ole) kova pula. Ja jos johtaminen ei miellytä osaajia, he vaihtavat työnantajaa. Siksi hyvä esihenkilö, nyt kannattaa ottaa se lusikka kauniiseen käteen, ja lähteä rohkeasti muuttamaan omaa johtamista.

Tärkeimmät oppini hybridi- ja etätyöskentelystä

  • Käytä aikaa hyvän ilmapiirin luomiseen. Tämän vaikutus korostuu entisestään porukoiden ollessa hajallaan. Mitä kuuluu ja Miten menee -puhelut ovat yksi loistava keino. Lisäksi jokaisen palaverin alkuun tarvitaan jonkinlainen ”lämmittely”, jotta saadaan ihmiset tähän hetkeen läsnäoleviksi.
  • Palastele asiat riittävän pieniin kokonaisuuksiin. Tauota! 45-60 min ehdoton maksimi yhdellä istumalla, jos pitempi sessio niin tauko.
  • Käytä pienryhmiä ja erilaisia tehtäviä apunasi. Kun porukka on hajallaan, on vaikea hahmottaa miten kukakin pyyntösi/ohjeesi tulkitsivat. Anna kaikki ohjeistus sekä sanallisesti että kirjallisesti ja jaa kirjallinen ohje myös pienryhmiin.
  • Varmista yhteinen ymmärrys sovituista. Esimerkiksi kirjaamalla kaikki sovitut jutut niin, että kaikki näkevät sen heti ja voidaan samalla varmistaa yhteinen ymmärrys: esim. kuka tekee, mitä tekee ja mihin mennessä.
  • Malta kuunnella! Soita vaikka perään ja varmista, että toinen koki tulleensa kuulluksi.

 

Soita, niin sovitaan yhteinen maksuton sparrailuaika, jossa jutellaan juuri sinun tilanteestasi.

Marjut
040 5033 472

Ota yhteyttä

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Tietosuojaseloste