Arvostus on yksi tavallisimpia organisaatioiden arvoissa esiintyviä asioita. Tiimikulttuuria tai pelisääntöjä muotoillessa listoille ilmestyy usein ”arvostamme toisiamme”. Kuitenkin se, mitä arvostus arjessa oikein on, jää usein konkretisoimatta. Ilman yhteistä ymmärrystä siitä, mitä arvostus on konkreettisesti, jää käsittely kuitenkin hyvin pinnalliseksi. On helppo sanoa, että arvostan, mutta miten sitä sitten osoittaa niin, että se tuntuu? Kenelle arvostukseni kohdistuu? Ymmärtääkö toinen arvostukseni?
”Arvostuksen kokeminen työssä on monin tavoin hyödyllistä: se nostaa motivaatiota, tukee suoriutumista, lisää sitoutumista ja työssä jaksamista. Jos muut eivät anna tunnustusta vaivannäöstä ja aikaansaamisesta, työntekijä kokee tulevansa kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti.” (Tölli, 2024)
Ymmärrämmekö arvostettavat asiat samoin?
Tässä juuri piilee sudenkuoppa. Olemmeko työyhteisössä keskustelleet siitä mitä kukin pitää arvossa, mistä haluaa tulla arvostetuksi ja miten? Mistä ominaisuuksista, työtavoista, taidoista ja osaamisista, ponnisteluista tai aikaansaannoksista sinä toivoisit saavasi kiitosta?
Kun pikkujoululounaalla toimitusjohtaja kehuu sinua, osuvatko arvostaviksi tarkoitetut sanat oikeaan vahvistaen sinua? Toimitusjohtajalla voi olla aivan erilainen käsitys kuin sinulla siitä, mikä on arvostettavaa. Kun arvostusta osoitetaan väärin sanoin ja väärässä tilanteessa, se voi kääntyä aivan päälaelleen. Olemmeko samalla kartalla siitä, mikä työyhteisössämme ei ole arvostusta?
Mitä haluamme arvostaa?
Töissä ollaan tietysti työskentelemässä organisaation tavoitteita kohti. Siksi tavoitteista olisikin oltava yhteinen selkeä ymmärrys. Kun yhdessä myös muodostetaan käsitys siitä, millä vahvuuksilla, osaamisilla ja keinoilla tavoitteisiin parhaiten päästään, saadaan myös työkontekstiin yhteistä arvostuksen kehikkoa.
Meille syntyy yhteinen käsitys siitä, minkälainen tekeminen ja toiminta vie kohti yhteisiä tavoitteita. Minkälaista käyttäytymistä, oppimista ja suoritusta haluamme omassa työyhteisössämme tukea ja siihen kannustaa? Miten voin itse pyrkiä oikeantyyppiseen toimintaan?
Haluammeko siis työyhteisössämme arvostaa tavoitteiden mukaista käyttäytymistä, vai jotain muuta?
Mahdollista motivoituminen arvostamalla
Usein sanotaan, että ihmisten johtajan on motivoitava johdettaviaan. Tämä on hiukan harhaanjohtavaa – ei kukaan voi motivaatiota toiseen istuttaa. Mutta toinen voi kyllä mahdollistaa motivoitumisen, mutta ei sitä synnyttää, jos toinen ei sitä halua.
Organisaation johdon tehtävänä olisi siis vahvistaa, rohkaista ja kiittää tavoitteiden mukaista toimintaa, kiteyttäen oikeita asioita oikeilla tavoilla. Osoittamalla arvostusta, kannustamalla, tukemalla ja palkitsemalla ihmisten johtaja voi vahvistaa motivaatiota ja sitoutumista.
Luottamusta ja psykologista turvallisuutta vahvistetaan arvostamalla ihmistä työyhteisön tärkeänä ja merkityksellisenä jäsenenä, eikä pelkkänä supersuorittajana. Haluamme, että tekemäämme työtä arvostetaan, mutta tarvitsemme arvostusta myös ihmisenä, aitona itsenämme. Siksi myös kollegojen toiminta arvostuksen tuottamisessa on ihan yhtä arvokasta, ja useat tutkimukset vielä antavat ymmärtää, että tärkeämpää kuin esihenkilöiden.
Ovatko sanat ja kehonkieli ristiriidassa?
Arvostavan vuorovaikutuksen ja viestinnän on oltava johdonmukaista. Tässä on myös toinen sudenkuoppa.
Mikäli sanat ja kehonkieli, kuten ilmeet, sävy ja asento ovat ristiriidassa, kehonkieltä uskotaan ennemmin. Jos siis tavoittelet reilua, yhdenvertaista ja oikeudenmukaista johtamiskulttuuria, on hyvä kiinnittää huomiota siihen, miten osoitat arvostusta. Arvostuksen on oltava aitoa, totta, vilpitöntä ja tultava sydämestä.
Arvostus on osa valmentavan työotteen ydintä
Arvostusta osoitamme parhaiten sanoilla ja teoilla, jossa asenteena on pyrkimys tarjota toiselle kokemus siitä, että hän on tärkeä. Tässä muutamia konkreettisia arvostustekoja:
- Pysähtyminen toisen äärelle.
- Toisen huomaaminen ja huomioiminen.
- Läsnä oleva ja hyväksyvä kohtaaminen
- Kiinnostus toisen näkemyksiä kohtaan.
- Mielipiteen kysyminen.
- Aito kuunteleminen.
- Luottaminen ja vastuunjakaminen.
Miten sinä osoitat arvostusta kollegaa tai tiimiläistäsi kohtaan? Entä esihenkilöäsi tai johtoasi kohtaan? Miten arvostuksen osoittaminen toteutuu työyhteisössänne? Olisiko tämä sellainen aihe, josta olisi hyvä keskustella tiimissänne lisää?
Lähteet:
Ristikangas, Marjo-Riitta & Ristikangas, Vesa. 2022. Valmentava johtajuus. 7. painos. Alma Talent.
Ristikangas, Marjo-Riitta, Lönnroth, Anna, Ristikangas, Victoria & Ristikangas, Vesa. 2024. Valmentava tiimin johtaminen – Yhdessäohjautuvuus ja systeeminen ajattelu onnistumistekijöinä. 3.painos. Alma Talent.
Tölli Pekka. 2024. Minä näen sinut. Arvostuksen psykologiaa. Tammi
Ota yhteyttä
Kati Lanu
Executive Coach
Executive Coach
Tavoitteisiin päästään yhdessä. Yhdessä myös opitaan ja kehitytään. Valmennan oivalluttavalla, osallistavalla ja kannustavalla otteella johtamisen ja esihenkilötyön tehtävissä toimivia, sekä vahvistan tiimien ja työyhteisöjen vuorovaikutusta, yhteistyötä, toimintatapoja ja työniloa