Palautteen antaminen on yksi johtamisen kehittämisen vakioaiheista. Palautteen antamiseen liittyy uskomuksia, jotka vahvistavat entisestään sitä, että epäonnistumisia tapahtuu paljon. Uudistamalla uskomuksia, palautteen antamisessa voi myös onnistua.
Harvard Business Review:n artikkeli osoittaa suuntaviivoja sille, miten palaute kannattaa antaa. Yksi tärkeä viesti on se, että palautteen antaja EI määrittele toista ja kerro, mitä hän on tehnyt huonosti. Sen sijaan hän kuvaa toisen tekemisen vaikutuksia häneen itseensä.
Vertailepa seuraavia tapoja antaa palaute:
”Sinun tulee parantaa vuorovaikutustaitojasi!”
vs.
”Tuossa kohtaa esitystäsi, tipahdin ja sen jälkeen en enää päässyt kiinni esityksesi ydinviestiin!”
Kumman palautteen sinä haluaisit saada?
Lue lisää erinomaisesta artikkelista ja tutustu samalla omiin uskomuksiisi palautteen antamiseen liittyen.