Toisia ”korville lyövät” tavoitteet | BoMentis Coaching House

Toisia ”korville lyövät” tavoitteet

Blogit

Olipa kerran myyntitiimi, jonka tavoitteet olivat hyvin mietitty. Tavoitteena oli tiettyjen tuotteiden ja palveluiden myynti kappaleet ja eurot: selkeää, mitattavaa ja saavutettavissa olevaa ja aikaan sidottua tekemistä. Kun tiimi lähti toimimaan tavoitteiden mukaisesti, lisääntyi naapuritiimissä, eli helpdeskissä, merkittävästi negatiivinen asiakaspalaute.

Helpdeskin esihenkilö havahtui tähän ja lähti selvittämään asiaa. Pähkittyään asiaa tiiminsä kanssa he totesivat, että myyntitiimin toiminta saa aikaan asiakkaissa negatiivisia reaktioita. Myynti- ja helpdeskin esihenkilöt istuivat alas ja kävivät asiakkaiden antamia palautteita etsien konkretiaa siihen, mikä myyjien toiminnassa sai asiakkaat tuskastumaan. Selvisi, että asiakkaille soitettiin samoista tuotteista ja palveluista useampaan kertaan pienen ajan sisällä, eikä asiakastietoihin ollut tallennettu tietoa edellisistä keskusteluista. Esimerkiksi tieto, että asiakas ei tarvitse kyseistä palvelua, koska työnantaja kustantaa sen.

Liiketoiminnan johtoryhmässä käytiin keskustelua laskeneesta asiakastyytyväisyydestä. Esihenkilöt esittelivät löydöksensä ja esittivät eri tiimien tavoitteiden yhteistä tarkastelua. Pohdinnan jälkeen yhteinen liima kaikille tiimeille löytyi asiakastyytyväisyydestä. Myyntitiimi ei pääse liikevaihtotavoitteeseensa myymällä enemmän, vaan myymällä fiksummin. Jos perälauta vuotaa niin helpdeskin tiimi ei pääse tavoitteisiinsa, eikä myöskään tuotekehitys- ja jakelutiimit saavuta tavoitteitaan.

Vastaavan tyyppisiä esimerkkejä voisi luetella lukemattomia ja varmaankin voi jokainen omasta historiasta löytää vastaavia esimerkkejä. Kun jokainen liiketoiminto ja siellä jokainen tiimi miettii tavoiteasetantaansa vain omasta näkökulmasta, tulee siitä kovin usein negatiivinen kierrepallo naapurille.

Ihannetilanteen vinkit tiimien tavoitteiden arviointiin

  • Tiimit määrittävät tavoitteensa itse peilaten rooliaan strategisiin tavoitteisiin.
  • Tavoiteasetannan yhteydessä tehtävä arviointi, miten nyt määriteltyjen tavoitteiden mukainen toiminta vaikuttaa eri puolelle koko organisaatiota.
  • Säännöllinen tarkastelu johtoryhmässä, kuinka eri organisaatio-osien tavoitteiden mukainen toiminta vaikuttaa muihin organisaatio-osiin ja sitä kautta asiakaskokemukseen: täydentävätkö vai rikkovatko ne toisiaan?

Miten teillä?

Ps. varaa aika ilmaiseen sparraukseen!

Voit varata maksuttoman tapaamisen valmentajamme kanssa joko johtoryhmän sparraukseen tai yksilöcoachingiin.

Johtoryhmän sparraus

Mikäli haluat sparrailla tilannettasi, luonnollisesti ensin maksutta niin voit varata itsellesi henkilökohtaisen johtoryhmän virtuaalisen sparrauksen valmentajan kanssa.

Yksilöcoaching

Mikäli mietit coaching-taitojen opiskelua tai haluat sertifioitua, niin sinulla on ainutlaatuinen mahdollisuus koeponnistaa Systemic Business Coach® -koulutusta maksutta ja ilman sitoutumista.

Tutustu vapaisiin aikoihin tästä. Sparrausajan pituus on 30 minuuttia.

Valmennamme johtoryhmistä tähtijoukkueita!

Johdon valmennusprosessi räätälöidään aina asiakkaan tilanteen ja tarpeiden mukaan.

Tutustu johtoryhmävalmennuksiimme.

Johtoryhmävalmennukset
Ota yhteyttä

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Tietosuojaseloste