Pomon kuurous vie sanat | BoMentis Coaching House

Pomon kuurous vie sanat

Blogit

Eräs esimies pohti haastavaa suhdettaan omaan esimieheen ja ihmetteli sitä, mitä hänessä oikein tapahtuu heidän vuorovaikutustilanteissaan. Hän tunnisti useita tilanteita, joissa hän oli aktivoinut keskustelua esimiehensä kanssa. Hetken päästä innostus oli laantunut ja hän huomasi olevansa hiljaa. Yhteys omaan esimieheen oli mennyt poikki.

Kuuntelemisen vaikeus

Johtamisessa yksi vaikeimpia lajeja on kuuntelun taito. Kyllä, suurin osa meistä on fyysisesti kykenevä kuulemaan. Kokonaan toinen juttu on siinä, mitä korviemme välissä tapahtuu sen jälkeen, kun kuultu impulssi tekee oman kierroksensa aivoissamme ja tuottaa sen myötä jonkin tason ajattelua. Erinomainen kuuntelutaito vaatii jatkuvaa systemaattista ja tietoista kehittämistä. Mikä tekee kuuntelusta oikeasti niin vaikeaa?

Yksinkertaistettuna kuuntelun haaste kiteytyy muutamaan juttuun.

  1. Liiallinen usko tulkintoihin
    Meille on luontaista se, että teemme jatkuvasti tulkintoja havainnoistamme. Kun näemme asioita ympärillämme, koneistomme luo nähdystä mahdollisimman ymmärrettävää kokonaisuutta, jonka mukaan alamme toimia. Sama pätee myös siihen, mitä kuulemme toisten puheesta. Varsin nopeasti lähdemme tulkitsemaan oman elämänkokemuksemme pohjalta toisen tarinaa ja teemme sen pohjalta johtopäätöksiä.Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että suuri osa tekemistämme tulkinnoista menee ohi, eli luulemme ymmärtäneemme sen, mitä toinen tarkoittaa viestillään. Jos annamme tulkintaprosessin mennä autopilottina ilman tietoista valintaa, huomio siirtyy toisen kuuntelusta omiin ajatuksiin. Yhteys häviää toiseen. Emme enää kuuntele, vaan odotamme hetkeä, jolloin pääsemme sanomaan ääneen sen, mitä omassa ajattelussa tapahtuu. Älä siis usko kaikkea, mitä aivosi sinulle tarjoavat. Sen sijaan, lähde opettelemaan valmentavan otteen yhtä ydintaitoa, aktiivista kuuntelua. Kiinnostu toisen ajattelusta ja tee tarkentavia kysymyksiä, jotta varmistat sen, että olet ymmärtänyt keskustelukumppanisi viestin.
  2. Tietämisen varjopuoli
    Toinen laadukasta kuuntelua haittaava tekijä on se, että meissä aktivoituu tietäjän rooli. Asia, josta johdettavasi tai kollegasi puhuu, herättää sinussa oman tietämisen tarpeen käsiteltävän asian suhteen. Jos kuuntelutaitoa ei ole, kohta paikalla on kaksi viisastelijaa, jotka pyrkivät pätemään omalla tietämisellään. Yhteys jälleen häviää ja pahimmillaan käy, kuten alun esimerkkiesimiehelle: mieli alkaa harhailla muualle. Valmentavan ajattelu- ja toimintatavan ydinosaamisia voi onneksi harjoitella. Kuuntelun ja kysymisen taidot ovat keskeistä vaikuttamisosaamistamme. Kun saamme tuotettua kuulluksi tulemisen tunteita ja pääsemme osoittamaan kiinnosta toisen ajattelusta, yhteinen tekeminen takuuvarmasti tehostuu. Kokeile vaikka.

Mikäli tarvitset käytännöntreenejä, käy tutustumassa yrityksille tarkoitettuihin valmennuksiimme täältä ja ota meihin yhteyttä!

Valmentavan esimiestyön puolestapuhuja

Ota yhteyttä!

Ota yhteyttä

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Tietosuojaseloste