Kolme vinkkiä hyvään johtamisen johtamiseen
Jokainen tarvitsee johtamista ja jokaisella on oikeus hyvään johtamiseen. Usein emme kuitenkaan ymmärrä, mitä eri organisaatiomallin eri tasoilla tehdään.
Jokainen tarvitsee johtamista ja jokaisella on oikeus hyvään johtamiseen. Usein emme kuitenkaan ymmärrä, mitä eri organisaatiomallin eri tasoilla tehdään.
On helppo todeta, että olen hyvä kuuntelija. Lääketieteellisesti katsottuna korvani ovat kunnossa, kuuloelimeni ovat toimivat. Kuuntelun psykologinen taso sitä vastoin taas tuottaa kuuntelemisesta hyvin kompleksisen kokonaisuuden, josta yksinkertaisuus on kaukana.
Johtaminen on monimutkainen juttu. Usein esihenkilövalmennuksissa tapaan ihmisiä, jotka kysyvät, että mitä on johtaminen ja mitä esihenkilötyö. Siihen on hankala vastata, koska miten sen nyt sitten sanoisi.
Uusi podcastimme tarjoaa valmentajamme Virpi Takalan käytännönläheisiä vinkkejä, joiden avulla voit huolehtia omasta ja tiimisi arjen hyvinvoinnista. Kuuntele, inspiroidu ja löydä uusia tapoja pitää huolta jaksamisesta työssä.
Hyvien vuorovaikutustaitojen ja onnistuneen yhteistyön ytimessä on kuuntelu, läsnäoleva kuunteleminen. Meillä kaikilla on kuunteluun tarvittavat työkalut jo syntymästä asti käytössämme, mutta voimme olla kuuntelematta, ja varsinkin kuulematta, mitä meille puhutaan tai mitä ympärillämme tapahtuu, jos niin valitsemme. Tämä ei ehkä tapahdu tietoisesti ja siksi tämä on tärkeä teema pysähtyä pohtimaan.
Johtamiselta odotetaan sitä, että se tukisi sekä omaa ja yhteistä työhyvinvointia että yksilöllistä kehittymistä omassa työroolissa. Koetko, että sinulta odotetaan liikaa? Pystytkö enää tarjoamaan johdettavillesi sitä, mitä he sinulta tarvitsevat?
Jokainen vähänkin kokeneempi esimies on todennäköisesti korviaan myöten täynnä ohjeita suorituksen johtamisesta. Huolimatta paineistetuista kursseista: oppikirjojen ja kalvojen asiat ovat tuskin koskaan siirtyneet käytäntöön tai parantaneet organisaatioiden tuottavuutta.
Luovat ihmiset eivät varsinaiset tee mitään ihmeellistä – tietoisesti. He vain huomaavat jotain. Ja vähän ajan päästä näistä huomioista tulee heille itsestään selvää ja huomiot sotkeutuvat toisiinsa.
Esihenkilön käyttäytyminen heijastuu alaisiin ja tiimin jäseniin. Vaikutuksen suuruus riippuu toki organisaation koosta. Sitä ei voi vain olettaa että asiat luistaa, vaan alaisista ja heidän välisestä kemiasta täytyy olla kiinnostunut ja läsnä jokapäiväisessä työssä! Parasta on, kun esimies tekee välillä töitä yhdessä alaistensa kanssa.
Peter Peitsalo ja Vesa Ristikangas keskustelevat coachingista erityisesti esimiehen näkökulmasta. Mitä lisäarvoa coaching-osaaminen tuo esimiestyöhön?
Mistä erottaa työelämästään nauttivan ja siitä taakoittuvan esihenkilön? 3 vinkkiä esihenkilönä onnistumiseen.